Disco editado en 2011 con versiones "tranquilas" de temas antiguos de esta banda de (originariamente) Doom y Death Metal y ahora más cercanos al Rock Progresivo o al Post-Rock.
Reseña publicada en Hipersónica El tópico es que el metal es un género para tipos duros, hombres de pelo en pecho que comen cadenas y beben aceite de motor para desayunar. Pero lo cierto es que, en el fondo, hasta el más jevi del lugar tiene un corazón de romántico empedernido, y hacia dicho músculo apuntan directamente Anathema con Falling Deeper, su último trabajo de estudio.
En él repiten la fórmula de Hindsight, que es la de echar la vista atrás para revisar algunos de sus temas antiguos en formato acústico. Esta idea la han llevado a cabo cientos de grupos con dispares resultados, pues lo cierto es que hace falta mucha maña para conseguir que un álbum de este tipo no caiga en el sabor del refrito. Por suerte, Anathema tiene habilidad de sobra para que esta reinvención de sus temas esté a la altura de los originales, e incluso los lleguen a superar de forma inapelable.
Con él se abre la veda de un mes de septiembre que promete ser espectacular en el terreno progresivo. Aunque no han vuelto a contar con la ayuda de Steven Wilson en la producción, labor que se ha adjudicado el líder Daniel Cavanagh, aciertan al repetir con el compositor Dave Stewart, quien ya aportó su labor con los arreglos orquestales en We’re Here Because We’re Here.
Quienes conozcan la evolución de Anathema sabrán que su discografía se divide claramente en dos mitades, con Eternity como frontera. La segunda, más experimental y dominada por el rock progresivo, fue protagonista en el recopilatorio Hindsight, pero para Falling Deeper han decidido intentar algo más difícil y todos los cortes forman parte de su primera etapa, donde practicaban un oscuro doom metal.
De esta forma, los de Liverpool ejercen un merecido homenaje a sus dos primeros discos, Serenades y The Silent Enigma, así como a los menos conocidos EPs The Crestfallen y Pentecost III. Escuchándolos hace unas semanas me habría parecido muy forzado adaptar sus rocosos cortes al formato acústico, pero una vez más el talento de esta banda sale a relucir.
Tanto es así que uno puede llegar a pensar que estas nuevas versiones, tan delicadas y emocionantes, son en realidad las composiciones originales que habrían estado guardadas durante años, y que los temas doom que ya conocíamos son en realidad posteriores adaptaciones algo toscas. Obviamente no es así, pero hasta tal punto llega el nivel de estas perlas sonoras.
Nota 9Desde el principio hasta el fin, Falling Deeper nos tendrá con el corazón en un puño, y sus escasos 39 minutos de duración nos harán desear que hubieran adaptado algún tema más. Como era de esperar, la participación de la vocalista Anneke van Giersbergen en ‘Everwake’ se convertirá en uno de los grandes momentos del conjunto, aunque no perdáis de vista el buen trabajo hecho con ‘Crestfallen’ o ‘They Die’. Un disco capaz de llegar muy hondo, algo que solo está al alcance de los mejores.
Lista de Temas:
1 Crestfallen 3:06 2 Sleep in Sanity 3:53 3 Kingdom 4:27 4 They Die 2:13 5 Everwake 3:05 6 J'ai fait une promesse 4:22 7 Alone 7:15 8 We the Gods 3:01 9 Sunset of Age 7:39
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From Wikipedia Falling Deeper is an album of orchestral re-interpretations from atmospheric rock band Anathema released on 5 September 2011. The album is a follow-up to 2008 Hindsight, in which the band recorded different versions of their past songs.
The album was produced by singer/guitarist Vincent Cavanagh and guitarist and main composer of the band Daniel Cavanagh who defines the record as “a nod to our past and a look to our future all at the same time, with a sound that is designed to transport you to the heart of the present moment.” The mixing was made by Andrea Wright at Parr Street Studios in Liverpool. The orchestral arrangements are composed by the band in collaboration with Dave Stewart who worked with Anathema on We're Here Because We're Here.
The songs received new musical and vocal arrangements with 'feedback' lead guitars centred around a grand piano and a rhythm section.[3] Dutch singer Anneke van Giersbergen sings on "Everwake", a song originally released on the 1992 EP The Crestfallen.
From RateYourMusic Anathema first re-recorded unplugged versions of their existing music with the album 'Hindsight'. Contrary to my expectations, I not only loved that album, but it became one of my favourite albums from this former doom, now-atmospheric rock group. Like most of my most loved modern artists, this is a band that keeps doing brilliant new things, and the second 'unplugged' release from these Liverpudlians proves that they have nowhere near exhausted their passion for making some of the most emotive music in recent times. Instead of merely doing a sequel to 'Hindsight', 'Falling Deeper' does something rather different. Anathema's latest sees them mellow out their music like never before, now to the point of being rightfully called ambient music. Although the turbulence of these doom classics has been squeezed out of them, they are now more beautiful and touching than ever.
In place of guitars or drums, Anathema rely mostly on gentle piano, and a fully realized string section to bring these new renditions to life. 'Hindsight' certainly changed most of its songs up into something new, but they were always recognizable in relation to the core material. 'Falling Deeper' is such a radical departure from the death-doom metal style that most of the songs here bear only a slight resemblance to the originals, to the point where one could even call this album a set of fresh material that pays homage to their early work over anything else. To call 'Falling Deeper' 'unplugged' would be misleading, seeing as the arrangements here are generally more complex than the originals, which were mostly led on by one or two guitars. The strings and piano instantly create a template with which to create some beautiful music, and Anathema do not disappoint. Each track here is very moving in a cinematic sense, and there is even a running flow to the music that assures the listener that once they fall into the trance of the music, they won't be roused out of it by some out-of-place track break.
There are vocals here as well from the Cavanagh brothers, as well as well-known Dutch vocalit Anneke Van Giersbergen, who coincidentally ranks among my favourite female singers. As opposed to letting the vocals take run with melodies, they are instead used almost as if the voices were no more an instrument than the violins or piano. The highlight 'Kingdom' is perfectly indicative of this, with soothing vocals doing more for the texture of the music, rather than taking hold of the listener's attention. This is most definitely ambient music, and that can also mean it is not something that is necessarily going to mesh with every whim and occasion. This is romantic, beautiful, soothing music to put on while either relaxing and reflecting, and to that extent, I may not like the homogeneity of this release over something like 'Hindsight', or one of the brilliant full-lengths they have done recently. For what it lacks in dynamic or variety though, Anathema nails down the one angle they aim for here, and once again, I have fallen in love with the music this group makes.
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